Poznajmy się
Jeszcze niedawno panowało przekonanie, że jeżeli ktoś potrafi coś zrobić, wie w jaki sposób dobrze zainwestować pieniądze, albo jak polepszyć jakość usług w danej branży, to powinien sam się tym zająć, osiągnąć sukces i wyprzedzić konkurencję. Tymczasem dziś znajdziemy na rynku sporo ofert osób, którym trudno odmówić wiedzy, a jednak chcą się tą wiedzą dzielić. Wprawdzie informacja zawsze była ważnym towarem, jednak jeszcze nigdy nie sprzedawano jej w tak masowej skali, jak dzieje się to obecnie.
Rozwój technik związanych ze sprzedażą tworzącą alternatywny rynek obrotu towarami – a takim rynkiem jest niewątpliwie każdy ebiznes – również opiera się w dużej mierze na informacjach. Dotyczy to zwłaszcza osób, które dopiero startują w ebiznesie i chciałyby się czegoś nauczyć.
Samodzielne poszukiwanie doświadczeń i uczenie się wyłącznie na własnych błędach jest powolne i mało efektywne. Zwłaszcza że w tym czasie konkurenci pójdą innymi ścieżkami i ich działania przyniosą im o wiele większe korzyści. Pierwsze kroki w ebiznesie najlepiej zatem wykonywać w towarzystwie. Najlepiej, jeżeli tą osobą towarzyszącą będzie fachowiec.
Jednym z najbardziej rozchwytywanych zawodów jest obecnie coach. Trener może pomóc w setkach różnych spraw – od organizacji czasu pracy, poprzez sprawy związane z rozwojem zawodowym, po kwestie związane z uporządkowaniem spraw prywatnych. Jego rola jest trudna do przecenienia, ponieważ dysponuje on zaawansowaną wiedzą psychologiczną, dotyczącą mechanizmów działań człowieka, która sprawdza się w wielu aspektach.
Równie ciekawą osobą, choć trudniejszą do ujęcia w jednoznaczne ramy definicji, może być mentor. W dużym uproszczeniu można go nazwać starszym (w sensie stażu w danej dyscyplinie) pracownikiem, który ma ogromne doświadczenie praktyczne.
Chociaż rzecz jasna zarówno coach, jak i mentor mają swoje zalety, to jednak dla osoby, która stawia swoje pierwsze kroki w ebiznesie nie będzie istotne to, jak działają ogólne mechanizmy (np. rynku), a skoncentruje się raczej na praktycznych stronach tego konkretnego segmentu, po którym porusza się tworząc swój produkt.
Na starcie jest potrzebny mentor, ktoś, kto udzieli prostych, ale niezbędnych rad, kto wciągnie młodego adepta w świat sztuki ebiznesu. Mentoring w biznesie internetowym okazuje się więc elementem praktycznie niezbędnym do osiągnięcia sukcesu.
Jeżeli w przyszłości ów nowy biznesmen będzie chciał usprawnić swój system pracy, poprawić wyniki i unowocześnić swoje podejście do prowadzenia interesów, niewykluczone, że zasięgnie porad coacha, zapisze się na kurs lub przynajmniej kupi książkę o technika wpływania na samego siebie. Jednak ma to sens dopiero wówczas, kiedy opanowane są jakieś podstawy. Bez zrozumienia podstaw i przetestowania ich działania w praktyce, nie da się wyciągnąć większych korzyści z coachingu.
[…] za słona. Wszystko co robiłem było ŹLE. Raz udało mi w tym czasie udało mi się pojechać na mentoring z Danielem Kubachem polskim multimilionerem bo akurat tak się złożyło, że było to w Sopocie a […]