Dlaczego Donald Trump został królem digital marketing

To nie jest post polityczny.

Jest to jednak stanowisko o tym, jak teraz Prezydent Stanów Zjednoczonych wykorzystuje strategie tzw digital marketing i dlaczego wygrał wyścig o fotel prezydenta i siedzi sobie w Białym Domu.

Niezależnie od orientacji politycznej czy lubisz Donalda Trumpa, czy nie, jeśli spojrzeć na strategię działań w jego kampanii – zwłaszcza jego cyfrowe działania promocyjne – zobaczysz, że może być tylko król tzw Digital Marketing.

Gdy toczyła się wojna na kampanie czyli po prostu kręcono kiełbasę wyborczą, główne media konsekwentnie skomentowały marginalność inwestycji Trumpa w porównaniu do swojego głównego konkurenta, sekretarz Clinton. Według CNBC, w połowie października, Trump wydał mniej niż 50% w przeliczeniu na głos wyborczy w porównaniu do Clinton.

Jego działania definitywnie wskazują na zerwanie z dotychczasową konwencją prowadzenia kampanii wyborczej. Wielkie gro polityków jak i zwykłych ludzi w ogóle kwestionuje jego zaanagażowanie. Sondaże twierdziły,że przegra…

digital marketing

Jak Trump wykorzystał digital marketing?

Po prostu?Trump całkowicie rozumie prawdziwą moc marketingu cyfrowego,wie jak działa,wykorzystał to znakomicie, i został 45. Prezydent Stanów Zjednoczonych.

W artykule „Dane, które przewróciły świat do góry nogami” Hannes Grassegger i Mikael Krogerus  rozkladają na części pierwsze strategię jaką zastosował by wygrać Trump. Wykorzystywał takie dane jak profilowanie i analiza Wyprofilował dla siebie grupę potencjalnych głosujących aby w idealnym czasie wysyłać idealnie dobrane do nich wiadomości.

Pomimo, iż Demokraci byli wspierani przez takie wielkie nazwy jak Blue Labs, Google, Dreamworks i opierali się na wzorze pierwszego tzw. social media prezydenta to jednak przeważającą szale na rzecz zwycięstwa miało wdrożenie digital marketing.

Jaki czynnik zaważył o wygranej?

Odszedł od tradycyjnej metody profilowania elektoratu przez rasę i płeć.

Skupił się na tym czego człowiek potrzebuje użył, można by powiedzieć czynnika egocentrycznego, skupił się na ludziach. Zespół Trumpa testował 175.000 różnych [Digital] odmian reklamy, aby wybrać odpowiednie wersje aby dotrzeć optymalnie w odpowiednio dobrną psychologicznie grupę odbiorców.
Do tej pory kampanie były organizowane na podstawie pojęć demograficznych. Pomysł, że wszystkie kobiety powinny otrzymać ten sam komunikat ze względu na płeć – albo wszyscy Afroamerykanie z powodu ich rasy jest dziś porostu śmieszny.

 

Kampania wyborcza czy kampania reklamowa?

Trump podszedł do wyborów tak jak dziś organizuje się kampanie sprzedażową i potraktował wyborcę jako klienta.
Sukces kampanii opierał się na połączeniu trzech rzeczy:  profilowanie zorientowane na klienta w oparciu o  5  cech osobowości:

  1. otwartości,
  2. sumienność,
  3. ekstrawersja,
  4. ugodowość,
  5. neurotyzmu.

Oraz na przemyślanym kierowaniu reklam, personalizowanie reklam, dobrane jak najdokładniej do osobowości indywidualnego konsumenta.
Grassegger i Krogerus podkreślają, że marketing tradycyjny, jest martwy i młodzi ludzie na pewno nigdy, nie zrozumieją koncepcji komunikacji masowej. Podejście Trumpa to podzielonie populacji USA na 32 typy osobowości oraz na podstawie danych marketingu cyfrowego, wiedział, jakie, gdzie i komu dane wiadomości wysłać.

Bazując na jeszcze nie oficjalnie opublikowanych badaniach, można śmiało powiedzieć, że targetowanie human-centric pokazuje iż marketerzy potrafią przyciągnąć 63% więcej kliknięć. Zwiększyć 1400 konwersję dopasowując reklamę do osobowości wyborcy.

Świat został odwrócony do góry nogami rzeczywiście.

Trump wiedział, że tradycyjne podejście do marketingu jest martwe, wiedział, że musiał zidentyfikować składniki oparte na ludzko-centrycznych motywacjach. Zignorował tradycyjne profilowanie demograficzne. Wiedział, że dzięki analityce zrozumie swoją publiczność i mówić do nich tak aby dotarł do nich jego przekaz.

Skąd wziął się pomysł na ten artykuł, opisując strategię polityczną Donalda Trumpa? Jeśli zajmujesz się marketingiem internetowym to musisz być świadomy, że w tej dziedzinie trendy zmieniają się jak obrazki w kalejdoskopie.  Musisz mieć odpowiednie narzędzia do digitalizacji swoich działań marketingowych. Dla przykładu, bardzo solidne narzędzie marketingu cyfrowego jest tutaj.

Tak na koniec to trochę ta cała sprawa z wykorzystaniem digital marketing do celów politycznych mnie niepokoi.

Jeśli jesteś początkującym marketerem i masz pytania w dziedzinie marketingu cyfrowego do pisz do mnie śmiało.

 

 

Polub,udostępnij,skmentuj

Written by: Cezary Łukasik

Dodaj komentarz